TILLBAKA TILL HEMSIDAN

Tre sätt att hantera kritik av sina målningar

måleritips veckans 3 Mar 23, 2022

Tre sätt att hantera kritik av sina målningar:

•  Ett tips är att inte visa målningen för tidigt - vår inre konstnär är sårbar och jag har funnit det stöttande att inte visa mina verk för vemsomhelst (inte ens för familjemedlemmar) förrän jag är klar med den och känner mig nöjd. På så vis har jag hunnit stänga av min öppenhet och sårbarhet och landat i att den är färdig vilket gör det lättare att ta emot andras åsikter.

•  ”Du är inte min målgrupp!" Om jag får kritik av någon brukar jag ställa mig frågan om denna person är rätt mottagare av min målning till att börja med? Ofta är de inte det. Personen uppskattar troligen annan sorts konst och delar inte mina intressen och värden, på så sätt är det lättare att inte ta åt sig utan bara säga att det de hittar det de gillar hos andra konstnärer (så gör jag på utställningar).
  • Kritik som känns - ibland när vi får kritik som verkligen berör oss kan det vara för att vi har komplex för just detta som påpekas, och vi vet att vi behöver jobba mer på det. Den kritik jag fått under åren har ofta varit av folk som uppslattar en mer traditionell konst och jag är mer intresserad av känslan och färgerna än av ett exakt avbilande av motiven. Så jag måste fatta beslut om det är viktigt för mig att öva upp denna förmåga för att bemöta dessa personers åsikter, eller om jag ska tillåt mig att fokusera på det jag är intresserad och låta folk få tycka vad det vill.

Kanske har du egna sätt som funkar bra för dig att stå i din kraft och vara stolt över det du skapat!

kram
Ania